ELMOS 10019A, BMW 5 Series E39, M5 E39, 7 Series E38 and X5 E53 Instrument Cluster Motors Driver

În procesul de reparație a unui instrument cluster de BMW X5, m-am lovit de situația în care nu am știut că motorașele se pot monta în 2 poziții, iar asta chiar contează la funcționarea corectă a acestora. Practic un astfel de motor, are o construcție mai specială, decât ceea ce se găsește în 99% din restul instrument clusterelor utilizate în industria auto. Aceasta construcție mai speciala, se mai folosea în trecut la instrumentele motocicletelor, și consta în faptul ca exista un arc elicoidal montat pe axul instrumentului, care readuce acul într-o poziție de zero mecanic, fără ajutorul tensiunii electrice. Motorul este construit cu ajutorul unei piese magnetice e forma cilindrica, fixata chiar pe axul care se rotește sub acțiunea câmpurilor electrice generate de 2 bobine așezate perpendicular, una pe cealaltă.

motor

Provocarea a constat în reconfigurarea conexiunilor intre motoare și driverul de comanda, fără a mai scoate acele motoarelor, pentru un acces facil, întrucât acestea se decalibrează/deteriorează foarte ușor. Pentru asta am scos schema electrica a driverului, circuitul ELMOS 10019A, iar modificările au devenit evidente, și au constat în inversarea conexiunilor pinilor 1 cu 3 și 2 cu 4, practic rotirea cu 180 de grade a poziției bobinelor.

elmos pcb
ELMOS10019A baldo

MACBOOK PRO, EFI PASSWORD REMOVE

Informatiile despre procedura sunt “culese” din WWW, de la diversele “company”, care ofera la vanzare, programatoare pentru chipul de BIOS, MX25L6406E , in cazul de fata.

Dupa demontarea capacului de aluminium, se scoate conectorul bateriei , pentru a evita orice scurtcircuit, se localizeaza chipul de BIOS, pe care eu l-am scos de pe PCB, chiar daca se poate programa si in circuit.

Dupa crearea unei copii de siguranta, se poate trece la editarea fisierului, astfel incat zona de parola va fi inlocuita cu “FF”-uri care reprezinta o valoare nula, in logica sistemelor de calcul. Cu ajutorul programatorului vom rescrie BIOS-ul “curatat” de parola. Stringul $SVS ne arata zona in care  se gaseste parola, incriptata astfel incat nu se poate recupera direct.

Procesul se termina cu montarea SPI-Flash-ului inapoi pe PCB, si pornirea PC. Intai se face un NVRAM reset, pentru asta se tin apasate tastele ALT+CMD+P+R, in timp ce se porneste PC-ul. Se poate reinstala OS de pe HDD/Stick sau online prin WIFI, apasand tasta ALT in timp ce se porneste PC, selectand una din optiunile disponibile.

 

Panasonic DMC-TZ61 zoom test

Nu sunt un pasionat de fotografie, dar nu ezit sa surprind instantanee.
Mi-au trecut prin mana tot felul de aparate foto compacte, chiar si DSLR-uri, dar de obicei le folosesc in modul automat. Am achizitionat un Panasonic DMC-TZ61 pentru ca mi-a placut zoom-ul optic 30x.

Mai jos sunt 2 seturi de imagini care exemplifica amplificarea optica+digitala a aparatului.


5 martie 2017

 

 

6 martie 2017

VW polo 9N – instalare modul inchidere centralizata aftermarket

M-a rugat un amic sa il ajut a-si monta un modul de inchidere centralizata, aftermarket. De fapt masina are deja un modulul de inchidere centralizata face parte din Convenience System Central Control Unit, modul care opereaza pe langa actuatoarele (ce actioneaza sistemul mecanic de blocare/deblocare) pentru usi, iluminatul interior, reglajul electric al oglinzilor, reglajul scaunelor, sistemul de alarma, comanda radio, in functie de dotarile cu care vine masina. In cazul nostru a trebuit sa dublam comanda de inchidere/deschidere folosind un nou modul de inchidere care suporta chiar comanda directa a actuatoarelor. Bine inteles ca am ales sa simplificam la maximum interventia asupra instalatiei electrice a masinii asa ca, schema de conectare a devenit cea de mai jos

In yala de la usa soferului se afla 2 contacti care permit actionarea functiei de inchidere/deschidere a tuturor usilor, prin intermediul CCM (Convenience System Central Control Unit) , contactul de inchidere pune direct la masa un terminal al CCM, iar cel de deschidere pune la masa acelasi terminal dar printr-o rezistenta de 150-220 Ohm. Respectivul terminal al CCM este conectat cu sistemul electric al usii soferului prin intermediul unui fir albastru/alb care poate fi gasit dupa ce desfacem matisarea manunchiului de fire ce vin din usa soferului. Ca sa ajungem la el trebuie sa desfacem plasticul de sub maneta de actionare deschidere capota. Maneta se desface la randul ei dupa eliberarea unei piese de blocaj.

Cand am afirmat ca am simplificat la maximum conectarea noului modul, m-am gandit si la aspectul vizual al lucrarii, practic folosesc doar 3 fire, care ies din conectorul modului de inchidere. Am scos restul de fire (devenite inutile) si am facut conexiunile necesare chiar pe PCB-ul modului. Alimentarea am luat-o chiar din siguranta de protectie a actuatoarelor ( din tabloul de sigurante)

Aceeasi soltie poate fi folosita si la alte modele VAG, Skoda Fabia de exemplu.

20170303_125106

VW RMT 100

RMT100 e un Radio/CD/MP3  pe cat de simplu pe atat de dotat, MP3/USB/Intrare auxiliara si Bluetooth. La interior gasim un design ce ne duce cu gandul la o chinezarie, dar pana la urma important e sa isi faca treaba pentru care a fost proiectat.

Codul de securitate este stocat in clar intr-un eeprom cu bus I2C, ce poate fi citit direct in circuit. Contorul de erori este stocat deasemeni tot in eeprom, insa este interesant faptul ca, daca se reprogrameaza counterul, in cazul unui aparat care e in modul SAFE 2, doar dupa scurtcircuitarea de scurta durata a condensatorului de 0.1F/5.5V aparatul va cere codul.

 

OBD CONNECTION BOX

Desi ideea unui connection box era destul de veche, nefiind inspirata din versiunile comerciale, ci mai degraba din nevoia de a castiga timp prin folosirea unor cabluri manufacturate (DIY), pt diagnoza diverselor module electronice auto, pe banc, in  lipsa unei carcase adecvate, totul era doar la stadiul unui mic proiect. Asta pana cand, in targul de vechituri, mi-a sarit in ochi un comutator video care avea forma, ba chiar si un sistem de comutatoare potrivite pentru ceea ce va deveni “OBD connection box”-ul de mai jos.

Practic am taiat partea de PCB pe care erau lipite mufele Euroscart si am montat 3 conectori DB9 si un DB15. Din conectorul OBD  cu ajutorul comutatoarelor se aleg pinii CAN LOW si CAN HI, in functie de interfata de diagnoza folosita si de modulul electronic ce va fi diagnosticat sau programat pe banc. Spre exemplu, la adaptarea radio-CD-ului CD30 de pe OPEL cu display-ul cu ajutorul OP-COM, se folosesc pinii 3 si 11, iar pentru diagnoza unui modul de airbag de pe VW se folosesc pinii 6 si 14. Tensiunea de alimentare ajunge la interfata OBD si la modulele electronice prin intermediul unui releu, astfel incat comutatorul pentru ON/OFF (nedestinat prin constructie pentru curenti mari) sa fie protejat. Un voltmetru monitorizeaza tensiunea sursei.

Conectorul DB15 va fi folosit pentru conectarea unui CAN-Gateway, modul ce se utilizeaza ca nod de comunicatie CAN (reuneste HI-SPEED CAN cu LOW-SPEED CAN) intre diversele module utilizate de VAG, cunoscandu-se faptul ca anumite module pot fi diagnosticate doar prin intermediul CAN-Gateway-ului.

I’m back !

Dupa o buna bucata de vreme in care m-am lasat mai mult sau mai putin intentionat, “ocupat” de chestiuni ce tin de familie, acum ca “cea mica” implineste deja 7 luni, cred ca pot relua postarile, motivat pe undeva si de numarul de accesari ale blogului.

 

arnold 800