OPEL VECTRA B TID iluminare cu LED

Dupa modificarea retroiluminarii instrumentelor de bord cu LED-uri albe, amicul meu, posesor de VECTRA B, m-a rugat sa ii “rezolv” si display-ul TID, care avea o alta problema mai importanta de fapt, banda de legatura pe suport de plastic cu depuneri conductoare, ce face legatura intre LCD-ul propriu-zis si PCB-ul pe care se gaseste driver-ul incorporat in uC ST6281, fiind dezlipita. Cum operatia de lipire a reusit in proportie de 97% 🙂 , am inlocuit bec-urile standard (ce dau o lumina galbuie) cu 2 LED-uri superflux culoare cold white. Pentru asta a fost necesara inserarea unei singure rezistente de 220 Ohm in circuitul de comanda a iluminatului ce are ca element de comutatie un tranzistor FET. Rezistenta de 220 Ohm limiteaza curentul printr-un LED la 20mA la o tensiune de alimentare de 12V, cele 2 LED-uri fiind montate in paralel. Alimentarea se gaseste pe pinii 1(+12V), 2 si 3 (GND). Pe pinul 5 al conectorului TID se aplica +12V pentru ENABLE “pe masa”, am folosit o rezistenta de 2k2 pentru ca initial nu cunosteam pinout (probabil nu e necesara).

Poate ca mai interesanta era metoda prin care am relipit banda dintre LCD si PCB, dar din pacate nu am facut fotografii, metoda “mea” o sa o prezint cu o alta ocazie.

Google Street View Car

Am surprins in trafic de cateva ori una din masinile Google care realizeaza fotografiile panoramice accesibile in modul Street View pe Maps.Google.ro
Din pacate echipamentul foto nu era pus in functiune, dar mi-a starnit curiozitatea pentru a cauta mai multe informatii.

NOKIA 8800 Arte MIC replace

Nokia 8800e Arte, foloseste un microfon care are integrata conversia analog-digitala. Electretul este depus direct pe pastila de siliciu si este o pelicula foarte sensibila, am constatat experimental ca, practic se dizolva ca o pastila efervescenta la contactul cu alcool izopropilic. Fiind incapsulat intr-un suport ceramic/sticla este dificil de schimbat cu aer cald. Am inlocuit microfonul original cu un microfon folosit in Nokia E51, care deasemeni realizeaza intern conversia analog-digitala.

 

CD30 Delphi Grundig – PA replacement

Amplificatorul de audiofrecventa 09400036 din radio CD-ul CD30 by Delphi Grundig montat pe Opel este marcat cu  codificare industriala ceea ce face mai dificila procurarea lui. Analizand PCB-ul se observa ca este controlat pe bus I2C (functiile de stand-by/Mute/diagnose) fiind posibil un TDA7564 sau TDA7566. Pentru ca alocarea functiilor ar putea diferii in logica de comanda, de la un model de circuit la altul, dar si datorita pretului unui astfel de amplificator (aproximativ 50Euro) am decis inlocuirea lui cu un TDA7384/TDA7385.
Pentru asta trebuiesc facute cateva modificari minore. Se inlocuieste condensatorul din pinul 10, original de 10uF cu unul de 47uF, se scot de pe PCB rezistentele de pe BUS-ul I2C din pinii 22 si 25. In pinul 22 , de Mute, se aduce tensiune printr-o rezistenta de 47k de la un potential de 8.5V gasit pe pinul 13 al stabilizatorul de tensiuni 09402157 (deasemenea marcat cu cod industrial) . Stand-by-ul este asigurat de modificarea tensiunii din pinul 1 al stabilizatorului 09402157, via rezistenta de 10k , la pornirea/oprirea radio-CD.
O mare atentie trebuie acordata alimentarii radio-CD, pentru ca acolo unde de obicei la alte modele se gaseste pinul de +12V, la modelul asta se pare ca este conectat unul din terminalele catre un central speaker. Fizic pe PCB este prevazut locul pentru un al 5-lea amplificator, nemontat. Traseele acestei iesiri sunt conectate in paralel pe 2 iesiri ale TDA-ului, motiv pentru care am si “ars” un TDA7384 🙁 , neverificand eticheta, decat dupa ce am identificat “scurtul” cauzat de mufa mea de alimentare. Am si intrerupt legaturile pt al 5-a iesire prin dezlipirea celor 2 strapuri de langa bobina de pe filtrul de alimentare.

OPEL VECTRA B iluminat LED-uri

Un amic m-a rugat sa ii montez lumina alba in locul bec-urilor originale la un bord de Opel Vectra B. Pentru ca mi-a si adus bordul demontat, am zis ca nu poate fi prea complicat 🙂 Banuiam ca bec-urile se pot inlocui in mod direct cu LED-uri, insa in urma masuratorilor am constatat ca iluminatul LCD-ului nu are legatura cu iluminatul “scalei”. Asa ca a trebuit sa ajung la PCB. Cu PCB-ul demontat din carcasa am costatat ca iluminatul LCD-ului este comandat de un tranzistor incorporat in circuitul ULQ2003 in timp ce iluminatul “scalei” este practic independent. Montarea LED-ului pt iluminat LCD presupune intorducerea in circuitul sau a unei rezistente de 470 Ohm care va limita curentul prin circuit la 15-20mA. Am montat-o in locul unui strap aflat initial pe PCB. Partea mai dificila a fost gasirea unei surse de lumina alba suficient de puternica dar mai ales omnidirectionala care sa inlocuiasca bec-urile originale, astfel incat lumina sa fie distribuita uniform pe toata suprafata plasticului transparent cu rol de “fibra optica” care retroilumineaza “scala”. Initial am incercat cu LED-uri superbright, dar fara sa obtin vreun rezultat acceptabil. Am gasit insa 2 “bec-uri cu led” pt uz auto pe care le-am fixat de carcasa cu silicon-plastic. Am testat cu diverse tensiuni comportamentul termic al LED-bulb-ului si am considerat ca un curent de 100mA ceea ce corespunde unei tensiuni de alimentare de 8,5V va prelungii viata LED-urilor evitand supraincalzirea, in plus in timpul functionarii masinii, tensiunea urca pana la 14,2V sau mai mult. Stabilizatorul de tensiune l-am realizat pe o placa de test cu un 7808 la care referinta este “saltata” cu 0,7V cu o dioda cu siliciu (1n4148) ceea ce urca la randu-i tensiunea de iesire la 8.7V.  Pentru ca spre deosebire de bec-uri, LED-urile au polaritate am inclus o dioda de protectie ceea ce va permite inversarea bornelor de intrare in stabilizator dat fiind faptul ca nu cunosc polaritatea tensiunii pt iluminat scala ce vine pe pinii 11 si 30 ai conectorului.

LE: Aveam sa aflu ca pe pinul 30 gasesc +12V pentru iluminat, iar pe pinul 11 este GND.